home {{this.$translate('menu.back')}}
{{this.$translate('contact-write-to-us')}}
logo-white

Storytelling na stoiskach biżuteryjnych: jak opowiadać historie na targach?

author
Kamila Zalinska-Wozny
Marketing Specialist
05 lutego, 2025

Ciepły blask złota, czar kamieni szlachetnych i często bardzo misterne zdobienia – biżuteria to coś więcej niż efektowne ozdoby. To symbole, nośniki wspomnień i emocji, które łatwo zamienić w ciekawą opowieść. Jak sprawić, by twoje stoisko biżuteryjne przyciągało uwagę i angażowało klientów? Jak wykorzystać storytelling, by biżuteria nie tylko błyszczała, ale też opowiadała historię? Sprawdź, jak zrobić to dobrze i wyróżnić się na tle konkurencji!

Biżuteria towarzyszy ludzkości od najdawniejszych czasów. Już w prehistorii ludzie ozdabiali swoje ciała prostymi, kościanymi wisiorami czy bransoletkami. Błyskotki pełniły różne role – były talizmanami chroniącymi przed złymi urokami, symbolami religijnymi, a także wyrazami władzy i prestiżu. Obecnie biżuteria towarzyszy nam w najważniejszych momentach życia – zaręczynach czy ślubach – ale też służy jako sposób podkreślenia własnej osobowości, nośnik wspomnień lub po prostu efektowna ozdoba. Wszystko to sprawia, że za pierścionkami, naszyjnikami lub bransoletkami może kryć się głębsza historia. A to z kolei stwarza marketerom znakomitą okazję do storytellingu.

Co to jest storytelling i jak działa w marketingu?

W największym skrócie storytelling to opowiadanie historii, które ma na celu wywołanie w odbiorcy emocji. W efekcie powstaje emocjonalna więź między klientem a marką, co może sprzyjać decyzjom zakupowym oraz budowaniu lojalności.

W procesie sprzedaży biżuterii storytelling może przynieść wiele korzyści. Wyroby wykonane z metali szlachetnych i cennych kamieni to towary luksusowe. Wydawać by się mogło, że przedmioty tego typu kupuje się z dużą rozwagą. Okazuje się jednak, że naszymi decyzjami zakupowymi rządzą emocje. W rzeczywistości za nasze wybory odpowiadają podświadome procesy myślowe. Co ważne, takie odruchy aktywują się szczególnie mocno, gdy na klienta działają bodźce emocjonalne.

Umiejętnie stosowany storytelling może sprawić, że w oczach odbiorcy biżuteria zyska jeszcze większą wartość. Odwołanie się do ciekawej historii, opowieści, która zmieni zwykły pierścionek czy naszyjnik w symbol miłości lub przyjaźni, może łatwiej doprowadzić klienta do podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej.

Storytelling na stoisku biżuteryjnym: jak opowiedzieć historię marki i produktów podczas targów?

Aby storytelling był skuteczny i przyniósł zamierzony skutek, musi opierać się na dobrze przemyślanej strategii. Na początek należy określić wartości, jakie stoją za marką i mogą ją wyróżnić na tle konkurencji. To może być historia powstania brandu, szczególny proces twórczy, wybór materiałów – np. rodzaje kamieni szlachetnych czy półszlachetnych – lub zakorzenienie stosowanych motywów w naturze czy kulturze. Wyróżnienie elementów tego typu pozwoli znaleźć kontekst dla storytellingu, a co za tym idzie, opowiedzieć historie, które angażują odbiorców.

Praktyczne narzędzia do storytellingu na stoisku biżuteryjnym – jak wykorzystać produkty adsystem?

Storytelling na stoisku biżuteryjnym wymaga nie tylko dobrze opracowanej narracji, ale także odpowiednich narzędzi. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom wystawienniczym dostępnym w ofercie adsystem można stworzyć przestrzeń, która nie tylko eksponuje biżuterię, ale także angażuje klientów i pozwala im doświadczyć historii stojącej za produktami.
Jak to zrobić?

  • System wystawienniczy jako podstawa stoiska – aby całość robiła wrażenie, należy dobrać odpowiedni system zabudowy targowej. W przypadku marek biżuterii świetnie sprawdzą się warianty podświetlane, np. podświetlana zabudowa targowa SEGO lub modułowa zabudowa targowa mFrame, kompatybilna z podświetlanymi kasetonami.

  • Ekrany multimedialne i infokioski – możliwość wyświetlania filmów na ekranach sprzyja prowadzeniu interesującej narracji. Klipy przedstawiające historię marki lub proces produkcyjny skupiają uwagę odbiorców. Infokioski umożliwiają natomiast interaktywne przeglądanie strony internetowej na targach.

  • Podświetlane kasetony LED – podświetlone grafiki sprawiają, że stoisko przyciąga wzrok, a dodatkowe oświetlenie eksponuje blask metali szlachetnych.

W efekcie klient nie tylko ogląda gotową biżuterię, ale także widzi historię jej powstawania, co wzmacnia emocjonalne przywiązanie do marki.

Najciekawsze przykłady storytellingu w branży biżuteryjnej

Storytelling to technika komunikacji stosowana powszechnie przez światowe biżuteryjne brandy. Oto kilka inspirujących przykładów.

Tiffany & Co. – "Blue Box" jako symbol historii i luksusu

Świetnym przykładem udanego storytellingu w branży biżuteryjnej jest marka Tiffany & Co. Ten luksusowy brand sprawił, że opakowanie na biżuterię stało się równie ikoniczne jak same produkty. Wszystko za sprawą charakterystycznego odcienia błękitu, który towarzyszy marce od przeszło 100 lat i jest obecnie zastrzeżonym znakiem towarowym.

Nie jest do końca jasne, dlaczego Charles Lewis Tiffany wybrał właśnie ten turkusowy odcień. Przypuszcza się, że decyzja była związana z popularnością turkusu w XIX-wiecznej biżuterii. Panny młode wręczały błyskotki z turkusowymi kamieniami swoim druhnom jako pamiątki ślubne. Obecnie błękitne pudełeczko jest synonimem luksusu i ekskluzywnego prezentu, a wokół charakterystycznej barwy budowana jest cała komunikacja wizualna marki.

Pandora – charmsy i personalizacja biżuterii

Słynnych charmsów od Pandory nie trzeba przedstawiać żadnej miłośniczce biżuterii. Personalizowane zawieszki do bransoletek sprawiły, że każda z nich opowiada inną historię. Klienci marki mogą wybierać spośród różnych wzorów inspirowanych okazjami, motywami, czy popkulturą.

W ofercie znajdują się charmsy inspirowane sagą Harry Potter, postaciami Disneya czy serią Avengers. Pandora oferuje także zawieszki podróżnicze, związane z naturą czy astrologią. Każda bransoletka może być więc odzwierciedleniem osobowości jej właścicielki.
Marka bardzo zręcznie wykorzystuje element personalizacji w komunikacji marketingowej. W materiałach promocyjnych podkreśla, że jej biżuteria wyraża indywidualność i różne odcienie.

Dobrze opowiedziana historia potrafi nadać biżuterii głębszy sens i sprawić, że klient zobaczy w niej coś więcej niż piękną ozdobę. Storytelling na stoisku biżuteryjnym to nie tylko sposób na wyróżnienie marki, ale przede wszystkim narzędzie budowania emocjonalnej więzi z odbiorcami.