home {{this.$translate('menu.back')}}
{{this.$translate('contact-write-to-us')}}
logo-white

Pozytywne emocje w kreowaniu wizerunku marki, czyli rola radości i humoru w marketingu

author
Kamila Zalinska-Wozny
Marketing Specialist
16 października, 2024

Pamiętasz kultową reklamę Allegro "English for beginners”? Spot ukazywał zmagania starszego pana z angielszczyzną. Mężczyzna powtarzał słówka rozmawiając z pieskiem lub wcielając się w rolę filmowego zabójcy. Ta pełna pozytywnych emocji reklama, błyskawicznie stała się szeroko komentowanym viralem z 19 milionami wyświetleń na Youtube. I chociaż mówi się, że to negatywne emocje nakręcają zasięg, to humor i radość również mogą wspomóc marketerów w zaplanowaniu dobrej kampanii.

Emocje są szalenie ważne w budowaniu relacji, również tych na linii marka-klient. Przekaz marketingowy jest nie tylko nośnikiem informacji. Dobrze zaplanowana kampania oddziałuje na emocje odbiorcy i skłania do konkretnego działania. W dzisiejszym świecie zdominowanym przez przekaz cyfrowy czy reklamy telewizyjne, marketing offline również ma duże pole do popisu, aby wywoływać dobre emocje.

Przeczytaj również: Jakie emocje wpływają na decyzje zakupowe?

Humor w marketingu - dlaczego warto postawić na pozytywne emocje?

Humor w promocji może być świetnym sposobem na wyróżnienie marki i nawiązanie relacji z klientami. Badania University of Colorado dowodzą, że humor w reklamach zwiększa zapamiętywanie marki o 15%. Pozytywne, wesołe komunikaty szybko zapadają w pamięć i łatwo je przywołać. W efekcie wizerunek marki jest wyraźnie zapamiętany i postrzegany jako przyjazny, co z kolei przekłada się na większe zaangażowanie odbiorców. To z kolei wpływa na to, jak podejmujemy decyzje - podczas zakupów ludzki mózg działa intuicyjnie, aby zminimalizować zużycie energii. W efekcie konsumenci skłaniają się raczej ku szybkim decyzjom, zamiast ku szczegółowej analizie. Jakie korzyści mogą odnieść marki dzięki włączeniu elementów humorystycznych do swojej komunikacji?

  • Budowanie pozytywnego wizerunku,
  • wyższy wskaźnik zapamiętania przekazu,
  • wyróżnienie się na tle konkurencji, która stawia na standardowy przekaz,
  • możliwość stworzenia długotrwałych relacji opartych o wizerunek marki z ludzką twarzą,
  • możliwość przygotowania viralowych treści, które poniosą się same,
  • wpływ na decyzje zakupowe klientów.

Dobry humor w content marketingu znanych marek

Po humor i dobre emocje w swojej komunikacji marketingowej sięgały największe światowe brandy. Obok wspomnianego już rodzimego Allegro wystarczy wymienić takich gigantów jak Nike czy Coca-Cola, Volvo lub IKEA. Szwedzki producent mebli i dodatków szczególnie przoduje w komunikacji opartej na pozytywnym przekazie i robi to z prawdziwym wdziękiem.

Przykład? W 2023 roku marketingowcy meblarskiego imperium zauważyli bliskie podobieństwo między spódnicą z najnowszej kolekcji domu mody Balenciaga z ikeowskim… ręcznikiem łazienkowym. To zainspirowało firmę do opublikowania w swoich kanałach ręcznika przepasanego na biodrach modela, a całe zdjęcie zostało wykonane w estetyce nawiązującej do Balenciagi. Kilka lat wcześniej IKEA zrobiła podobny numer i humorystycznie przedstawiła swoją niebieską torbę na zakupy, która również znalazła swojego odpowiednika w kolekcji Balenciagi.

Wiele humorystycznych przykładów reklam w mediach społecznościowych i tradycyjnych zaprezentowała również polska marka browarniana Żubr. Pod hasłem "Dobrze posiedzieć przy Żubrze" opublikowano wiele spotów z sympatycznymi leśnymi zwierzętami gromadzącymi się wokół żubra, strażnika puszczy. Innym przykładem może być współpraca kabaretu Mumio z jedną z sieci komórkowych i humorystyczna kampania "Kopytko". Podobne przykłady w działaniach marketingowych firm można mnożyć.

Humor a wizerunek marki – jak wykorzystać dobre emocje w zgodzie z wartościami firmy?

Wykorzystanie humoru w marketingu może skutecznie wpłynąć na wizerunek marki, jednak musi być zgodne z wartościami firmy. Przywoływana już wcześniej IKEA z powodzeniem wprowadzała humor w kampaniach reklamowych, jednocześnie podkreślając swoją filozofię dostępności i prostoty. Humor w komunikacji marki powinien wzmacniać autentyczność, a nie budować fałszywy obraz. Odbiorcy cenią sobie marki, które potrafią być sobą i przekazywać pozytywne emocje, bez wprowadzania w błąd lub nadmiernego szokowania. Jak wynika z raportu PwC, marki, które skutecznie łączą humor z wartościami, budują większe zaangażowanie klientów, co przekłada się na długofalową lojalność.

Kluczowe zasady wdrażania humoru w komunikację marketingową, aby pozostać autentycznym

Aby humor w komunikacji marki był skuteczny i autentyczny, konieczne jest przestrzeganie kilku zasad. Po pierwsze, humor musi być naturalnym elementem kultury firmy i wpisywać się w jej identyfikację. Jako przykładem posłużmy się spotem Volvo Trucks, na którym widzimy prezesa firmy, Claesa Nilssona, stojącego na ciężarówce zawieszonej na podnośniku nad wodami portu w Göteborgu. Wszystko po to, aby złapać użytkownika na haczyk - w tym przypadku dosłowny, bo ciężarówka, na której stoi prezes została podwieszona na haku z nowego ciągnika ciężarowego Volvo. W tym przypadku firma postawiła na humorystyczne ujęcie swojej legendarnej niezawodności i standardów bezpieczeństwa.

Po drugie, ważne jest, aby humor nie dominował przekazu, ale był narzędziem wspierającym kluczowe wartości marki. Tutaj jako przykład ponownie przywołajmy Volvo Truck i reklamę z Jean Claude van Dammem w roli głównej. W początkowych scenach aktor kina akcji zdaje się medytować i opowiada o sile spokoju i równowagi. Dopiero pod koniec widzimy, że gwiazdor "Krwawego sportu" robi szpagat rozpięty między dwoma jadącymi ciężarówkami.

Ważne jest również zachowanie dobrego smaku w odwołaniach kulturowych, które częstą są podstawą humorystycznych kampanii. Za przykład może tu posłużyć kontrowersyjny spot Pepsi z Kendall Jenner. Amerykańska gwiazda została ukazana na tle protestującego tłumu i w geście pokoju podała przedstawicielowi władz puszkę z napojem. Odbiorcy uznali to za bardzo powierzchowne nawiązanie kulturowe do protestów przeciwko wojnie w Wietnamie, kiedy to jedna z agitujących wręczyła policjantowi kwiat. Wreszcie, humor powinien być dostosowany do grupy docelowej. Inny przekaz zadziała w przypadku młodszych odbiorców, a inny dla starszych pokoleń, którzy mogą preferować subtelniejsze formy dowcipu.

Strategie marketingowe offline z przymrużeniem oka, czyli wykorzystanie humoru w trybie offline

Elementy humorystyczne mają też ogromny wpływ na marketing offline. Jeśli przygotowujesz się do udziału w targach czy promocji w centrum handlowym, zaskoczenie odbiorców ekscytującą i zabawną prezentacją może okazać się naprawdę skuteczne. Jak humorystycznie posługiwać się marketingiem offline i przygotować stoisko, które przyciągnie odbiorcę? Marki mogą sprawić, że potencjalni klienci poczują ekscytację, czyli emocję, która napędza ludzi do działania i angażuje. Na stoiskach targowych działa jak siła przyciągająca uwagę, zachęcając odwiedzających do zapoznania się z ofertą.

lorem ipsum ALT

lorem ipsum ALT

lorem ipsum ALT

lorem ipsum ALT

Jak uzyskać taki efekt? Podświetlane elementy, takie jak kasetony LED czy dynamiczne ścianki reklamowe, natychmiast przyciągają wzrok. Animacje, efektowne grafiki i interaktywne technologie, takie jak ekrany dotykowe czy infokioski, stymulują ciekawość i zachęcają odwiedzających do bliższego zapoznania się z marką. Ciekawym przykładem strategii tego typu są trybunki reklamowe, jakie przygotowaliśmy dla producenta kosmetyków Avon. Topper z pytaniem "Hej, chcesz coś z Avonu" było przyciągającym uwagę i wesołym nawiązaniem do popularnych memów.
W naszej komunikacji podczas targów odwoływaliśmy się z kolei do hasła ze znanego horroru "Piła". Slogan "Wanna play a. game" nie tylko przemycił nasz firmowy slogan, ale dodatkowo miał wywoływać pozytywne emocje związane z seansem filmu. Cała komunikacja naszego stoiska, czyli "Better, faster stronger" również bazowała na pozytywnych i humorystycznych skojarzeniach.