home {{this.$translate('menu.back')}}
{{this.$translate('contact-write-to-us')}}
logo-white

Jak reklamować sklep stacjonarny?

author
Redakcja
adsystem
20 grudnia, 2022

Nie jest tajemnicą, że jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie sprzedaży jest zachęcanie coraz większej liczby osób do odwiedzania Twojego sklepu. Swój sklep e-commerce możesz łatwo wypromować online, natomiast co możesz zrobić to samo ze swoim sklepem fizycznym?

Wsparcie online w reklamie sklepu stacjonarnego

Wbrew powszechnemu przekonaniu, że sieć dyskredytuje Twój sklep stacjonarny i określa jego moc, sieć faktycznie wzmacnia i umożliwia właścicielom firm odkrywanie (i docieranie do) potencjalnych klientów oraz pomaga zaprojektować skuteczną kampanię marketingową online promującą sprzedaż detaliczną sklepu i generuje duży ruch pieszy.

Tak więc stwierdzenie, że pojawienie się marketingu internetowego doprowadziło do upadku fizycznego sklepu detalicznego, jest dalekie od prawdy. Jeśli są używane prawidłowo, narzędzia marketingu online mogą być wykorzystywane do przyciągania klientów i kupujących do Twojego sklepu detalicznego. Chociaż istnieje silna konkurencja między sklepami e-commerce a sklepami detalicznymi, ponieważ klienci są dziś bardziej skłonni do korzystania z Internetu i mediów społecznościowych do robienia zakupów online, nie oznacza to, że tradycyjne firmy straciły na atrakcyjności. Trzeba jednak wymyślić wysokiej jakości strategię walki ze sklepami internetowymi.

Jak reklamować sklep stacjonarny?

Oprócz marketingu online, w kwestii jak reklamować sklep stacjonarny, przychodzi również klasyczna reklama outdoorowa oraz indoorowa. Reklama w sklepie jest działaniem marketingowym skierowanym do klientów, którzy znajdują się już wewnątrz sklepu. Aktywnie promuje produkty i usługi w miejscu zakupu, gdy klienci są bardzo zainteresowani i zaangażowani.

Zwykle, gdy detaliści planują swój marketing, koncentrują się na tym, jak mogą wykorzystać zewnętrzne wiadomości, aby przyciągnąć klientów do sklepu. Ale reklama w sklepie to strategia, która koncentruje się na wykorzystaniu komunikatów w obiekcie do angażowania klientów, którzy już są w sklepie. Reklama ta stała się z biegiem lat bardziej skuteczna, ponieważ kanały medialne w sklepach i metody wyświetlania ewoluowały i stały się bardziej nowoczesne.

Marki mogą tworzyć niestandardowe animacje, filmy i interaktywne treści reklamowe w sklepie i wyświetlać je na:

  • Stojakach LCD,
  • Kioskach,
  • Kasetonach świetlnych LCD,
  • Panelach diodowych,
  • Wielu innych urządzeniach.

Korzyści z reklamy w sklepie

Opłaca się reklamować kupującym w sklepie. Klienci w sklepach są jednymi z najbardziej zaangażowanych potencjalnych klientów, jakie może mieć Twoja firma. Znają już Twoją markę, są zainteresowani Twoimi produktami i usługami, a zaledwie kilka kroków dzieli go od planowanych i nieplanowanych zakupów.

Badanie zaangażowania kupujących w sklepie, w którym przeprowadzono wywiady z 3000 masowych klientów kupujących, wykazało, że 82% decyzji zakupowych jest podejmowanych w sklepie, 62% kupujących robi zakupy pod wpływem impulsu podczas zakupów, a 16% nieplanowanych zakupów odbywa się w sklepie przez promocje.

Kupujący w sklepie są gotowi do zakupu, a reklama w sklepie może wskazać im, co i ile kupić. Skuteczna reklama w sklepie:

  • Zachęca do zakupów impulsowych, podkreślając cross saling, sprzedaż dodatkową i powiązane produkty.
  • Wprowadza nowe produkty i skutecznie wyjaśnia klientom ich cechy i zalety.
  • Promuje sprzedaż, ułatwiając klientom dostrzeżenie aktualnych promocji.
  • Obsługuje promocje krzyżowe, prezentując podobne lub powiązane produkty i usługi.
  • Informuje klientów, pomagając im znaleźć informacje potrzebne do podejmowania decyzji zakupowych.
  • Przypomina klientom o informacjach i promocjach, które widzieli na Twoich platformach cyfrowych, zanim dotarli do Twojego sklepu.
  • Przechwytuje informacje kontaktowe klientów, zachęcając kupujących do podania adresu e-mail lub numeru telefonu.
  • Reklama w sklepie kieruje decyzjami zakupowymi i pomaga klientom zdecydować, co kupić.

Reklama zewnętrzna – lokalnie do klienta

Reklama zewnętrzna dobrze sprawdza się w promocji Twojego produktu w określonych obszarach geograficznych. Podczas gdy billboardy, ławki przy autobusach i reklamy na środkach transportu mogą być bardzo skuteczne dla właściciela małej firmy, każda udana kampania zewnętrzna zaczyna się od oznakowania własnej lokalizacji.

Twój zewnętrzny znak jest często pierwszą rzeczą, którą widzi potencjalny klient. Twój znak powinien być wystarczająco jasny i rzucający się w oczy, aby przyciągnąć uwagę (bez jaskrawości) i wystarczająco informować, aby potencjalni klienci wiedzieli, co jest tam sprzedawane. Dlatego też oprócz szyldu lub neonu dobrze jest postawić na klasyczny potykacz lub dyspenser na ulotki. Oprócz nich reklamę można umieścić na:

  • Billboardach
  • Autobusach
  • Plakatach
  • Tablicach ogłoszeniowych w komunikacji miejskiej
  • Lotniskach
  • Taksówkach
  • meblach ulicznych.

Twórz skuteczne kampanie reklamowe

Powodem, dla którego reklamodawcy uwielbiają reklamę zewnętrzną, jest potencjalny wpływ, jaki może ona mieć na konsumentów. Zwracają uwagę na te duże reklamy, takie jak bilbordy. Kampanie zewnętrzne nie mogą być ignorowane w porównaniu z telewizją, radiem czy telefonem komórkowym, które często można wyłączyć lub konsument może przenieść się na inny kanał. Oznacza to, że reklamodawcy mogą uruchamiać wysoce wizualne, skuteczne kampanie, które przyciągają uwagę konsumentów i pozwalają markom na przebicie się z ich przesłaniem.

Zakupy w czasie rzeczywistym

W poprzednich latach zakup zasobów reklamowych był procesem pracochłonnym i czasochłonnym. Dziś cyfryzacja i innowacje sprawiły, że czas między zakupem a oglądalnością został skrócony do minut. Oznacza to, że kampanie mogą być bardziej adaptacyjne i częściej angażować się w obecne otoczenie i sytuacje konsumenta. Na przykład zmiana kreacji na podstawie pogody. Te postępy oznaczają, że kategoria ta szybko rośnie wśród marketerów i reklamodawców, przy czym znaczną część tego wzrostu przypisuje się cyfryzacji przestrzeni OOH.

Stoisko na wystawach i na targach: jak się przygotować?

Stoiska wystawiennicze to doskonała okazja dla Twojej firmy, ponieważ chcesz stworzyć „czynnik wow” i silne pierwsze wrażenie. Istnieje wiele sposobów na stworzenie angażującej, interaktywnej ekspozycji targowej, która przyciągnie nowych klientów i pomoże w nawiązywaniu kontaktów.

Stoisko na wystawach na targach – daj się zauważyć!

Zainwestuj w wysokiej jakości i dobrze zaprojektowane materiały wystawiennicze, takie jak ścianki reklamowe i kasetony świetlne. Posiadaj dobrej jakości meble do ekspozycji swoich produktów. Spróbuj dołączyć prezentację wideo, którą ludzie będą oglądać w kolejce. Jeśli masz ograniczony budżet, miej przyciągające wzrok i dobrze zaprojektowane tablice prezentacyjne lub banery, które opowiadają historię. Stwórz stoisko targowe, które wygląda czysto, reprezentacyjnie i podkreśla każdy sprzedawany produkt lub usługę. Stoisko na wystawach, na targach, a nawet na imprezach plenerowych powinno być tożsame z wizerunkiem firmy. To właśnie tam klienci często spotkają Cię po raz pierwszy.

Dobrze wykorzystaj swoją przestrzeń

Podczas wybierania i meblowania standu, mniej znaczy zdecydowanie więcej! Przepełnienie meblami raczej odstraszy przechodniów niż zachęci ich do przyjścia. Zastanów się, ile miejsca będziesz potrzebować do interakcji z odwiedzającymi. Czy będziesz potrzebować biurka lub kontuaru, aby zebrać ich informacje? Planujesz dłuższe spotkania z obecnymi klientami? Jeśli wystawiasz wiele produktów, musisz również wziąć pod uwagę ilość miejsca, której klienci będą potrzebować, aby je przeglądać lub wchodzić w interakcje z nimi, oprócz miejsca, które będziesz potrzebować do pozyskiwania potencjalnych klientów i sprzedaży. Czy Twoi goście będą musieli siedzieć, czy potrzebujesz prywatności? Będziesz także chciał wziąć pod uwagę przepływ odwiedzających na swoim stoisku – blokowanie kluczowych punktów wejściowych za pomocą stołów lub wyświetlaczy może uniemożliwić ludziom rozmowę z Twoim personelem.

Przyciągnij uwagę

Posiadanie dobrego stoiska targowego to nie tylko projekt czy wykorzystanie przestrzeni. W ruchliwej hali, gdy Twoje stoisko przyciągnie wzrok przechodnia, będziesz musiał znaleźć sposób, by zachęcić ludzi do dalszej interakcji. Ludzie chcą poczuć więź z marką, a jednym ze sposobów jest odwoływanie się do więcej niż tylko jednego zmysłu – wzroku, zadbaj też o odpowiednie dźwięki, ale też zapach.

Oto kilka pomysłów na początek:

  • Wykorzystanie wideo do przyciągnięcia wzroku przechodniów i wyjaśnienia złożonego produktu
  • Prezentacje produktów na żywo
  • Degustatorzy/wypróbuj przed zakupem
  • Spoty zapachowe
  • Oświetlenie
  • Muzyka.
  • Ubierz się jak drużyna

Niech Twój zespół obecny na targach wystawienniczych nosi firmowe uniformy, aby zwiększyć rozpoznawalność marki i stworzyć jednolity wygląd na Twoim stoisku. Twórz dress code, który się wyróżnia, ale upewnij się, że nadal jest zgodny z Twoją branżą – jeśli Twoi pracownicy na co dzień chodzą w luźnych ubraniach, nie każ im jechać na targi w garniturach. Jesteśmy pewni, że nie będziesz musiał nosić czegoś skandalicznego, aby przyciągnąć uwagę ludzi.

Moc maskotki

Kto nie lubi dobrej maskotki na targach? Maskotki to skuteczne narzędzia marketingowe. Zwracają większą uwagę na Twoje stoisko i łatwo je dostrzec z daleka. To także świetna okazja do zrobienia zdjęć nie tylko dla prasy, ale także dla uczestników. Najczęściej ludzie lubią robić zdjęcie z dużą, zabawnie wyglądającą maskotką i publikować je w mediach społecznościowych, co również przyciąga uwagę online do Twojej firmy.

Stwórz prezentację wideo o swojej marce

Prezentacje wideo to świetny sposób na przyciągnięcie tłumu. Są również bardzo przydatne podczas prezentacji Twojej firmy. Trudno prowadzić indywidualną dyskusję z każdym uczestnikiem targów. Filmy mogą z łatwością zaprezentować ludziom Twój nowy produkt lub usługę, nawet jeśli jesteś zajęty. Zwłaszcza, jeśli projektując stoisko na targi wybierzesz jeden z interaktywnych standów z ekranem LED.

Przygotuj darmowe jedzenie i napoje

Targi to męczące wydarzenia, które wywołują głód i pragnienie. Zaoferuj odwiedzającym stoisko przekąski i napoje. Rozważ rozdanie markowej butelki na wodę. Jeszcze lepiej, jeśli działasz w branży spożywczej, zaoferuj odwiedzającym próbkę swojego produktu spożywczego. Podczas gdy jedzą lub piją łyk wody na twoim stoisku, możesz rozpocząć rozmowę na temat swojego produktu lub usługi.

Miej dobrze zaprojektowane materiały promocyjne

Nic nie jest tak profesjonalne i godne zaufania, jak dobrze zaprojektowany materiał promocyjny. Wizytówki, broszury i katalogi doskonale sprawdzają się podczas targów. Przyciągają uwagę ludzi, dostarczają informacji potencjalnym klientom i pozostawiają dobre wrażenie o Twojej firmie nawet po zakończeniu targów.

Miej niezapomniane, ale funkcjonalne prezenty

Prezenty są podstawą dla wszystkich stoisk targowych. To klasyczny sposób na przyciągnięcie ludzi do Twojego stoiska. Ponieważ prawie każdy na targach ma jakiś prezent, ważne jest, aby się wyróżnić. Większość firm rozdaje firmowe kubki i długopisy. Zrób coś inaczej. Miej gratisy, które są nietypowe, ale nadal istotne, przydatne i zgodne z Twoją marką. Istnieje wiele opcji prezentów firmowych, z których możesz skorzystać. Wypróbuj między innymi pendrive'y, kieliszki, notebooki, a nawet zapalniczki.

Rozdaj duże, markowe torby wielokrotnego użytku

Wiesz już, że prawie każda firma będzie miała coś do rozdania. Dla uczestników może być to całkiem spora garść upominków, zwłaszcza by po prostu chodzić z tymi wszystkimi rzeczami w ręku. Rozdaj więc duże, solidne, markowe torby wielokrotnego użytku, które ułatwią uczestnikom targów noszenie wszystkich prezentów. Dodatkowo, wszyscy ci ludzie spacerujący z torbą z Twoim logo zapewniają bezpłatną reklamę Twojej firmie. Ludzie będą szukać tych toreb i wylądują na twoim stoisku.

Podaruj ekskluzywne nagrody

Wyróżnij się organizując loterię lub konkurs i dając ludziom ekskluzywne nagrody. Możesz poprosić ludzi o pozostawienie wizytówek lub wypełnienie losu na loterię. Później, pod koniec dnia lub targów, możesz ogłosić zwycięzcę. Ludzie kochają gry, więc ta strategia z pewnością przyciągnie twoją uwagę.

Używaj kreatywnych sztuczek, aby przyciągnąć uwagę ludzi

Zrób coś nieoczekiwanego, o czym inne firmy nie pomyślały, ale upewnij się, że nadal jest to zgodne z Twoją działalnością. Na przykład, jeśli działasz w branży artystycznej lub projektowej, zorganizuj pokaz malowania na żywo, aby ludzie mogli go obejrzeć.

Włącz niektóre z tych strategii do swoich planów na następne targi, aby wywrzeć wpływ na odwiedzających. Bądź odważny lub zachowaj prostotę, wszystko zależy od Ciebie.