Każdego dnia ludzie bombardowani są ogromną ilością reklam. Nie dałoby się chyba od nich całkowicie odciąć, a wiele billboardów czy spotów reklamowych ma tak mocny przekaz, że nie można pozostać wobec niego zupełnie obojętnym. Dlaczego tak się dzieje? Jak działa reklama? Co sprawia, że systemy reklamowe i wystawiennicze wywierają wpływ na ludzi? Sprawdź, co tak naprawdę decyduje o tym, czy reklama jest skuteczna.
Czym jest reklama?
Aby przejść do kwestii, jaką jest skuteczność reklamy, warto najpierw wyjaśnić czym ona dokładnie jest. W tym celu najlepiej będzie przytoczyć kilka definicji reklamy, aby z nieco szerszej perspektywy spojrzeć na jej istotę i lepiej zrozumieć temat. Jedno z wyjaśnień bierze pod uwagę przede wszystkim funkcję, jaką pełni ona w komunikacji i wyróżnia jej perswazyjny oraz informacyjny charakter:
„Reklama (z łac. reclamo – krzyczeć do kogoś) służy poinformowaniu kogoś, łączy w sobie również komunikat perswazyjny. Główny cel reklamy służy przekonaniu odbiorcy do danego produktu, usługi, idei lub spraw, które uważane są przez jej twórców za słuszne.” [1]
Inne definicje uwzględniają m.in. aspekt ekonomiczny, a konkretnie fakt, że komunikat reklamowy powstaje na zamówienie klienta, który za nie płaci oraz to, że reklama ma wzbudzić w odbiorcy pragnienie posiadania danego produktu czy potrzebę skorzystania z konkretnej usługi. Wszystko to ma na celu doprowadzenie do zawarcia transakcji.
Kolejne wyjaśnienia podkreślają ukazanie w reklamie korzyści oraz emocji związanych z danym produktem, a nie samego produktu. Np.: klient nie kupuje szamponu, ale piękne, nawilżone włosy i świetne samopoczucie. Reklama ma więc za zadanie pokazać, że akurat ten produkt czy akurat ta właśnie usługa jest najlepsza, aby zaspokoić wszystkie ważne potrzeby konsumenta oraz dostarczyć mu wszystkich efektów, o jakich marzył (albo do tej pory jeszcze nie zdawał sobie sprawy, że o nich marzy).
Czy reklama działa?
Znając definicję reklam, można teraz zastanowić się, w jaki sposób wpływa ona na odbiorców i skąd wiadomo czy reklama działa. Wiesz już co jest uznawane za najbardziej skuteczną formę dotarcia do masowego odbiorcy przez oddziaływanie na największą ilość zmysłów (wzroku i słuchu)? Nic innego, jak właśnie reklama! Psychologia często odnosi się do niej, jako do formy umiejętnego narzucania odbiorcy chęci posiadania danej rzeczy czy skorzystania z określonej usługi. Wszystko przez to, że umiejętnie skonstruowany przekaz reklamowy wzbudza w ludziach odpowiednie emocje. Budzi wspomnienia, prowokuje, nawołuje do ich wartości. A więc dlaczego reklama działa? Ponieważ jest w stanie wzbudzić w odbiorcy cały wachlarz emocji i skojarzeń. Nie działa, gdy pozostawia go obojętnym i nie zapada mu w pamięć. Najskuteczniejsza kampania reklamowa to taka, wokół której ciągle toczy się jakaś dyskusja. Reklamy, które inspirują innych, skłaniają do refleksji bądź też wywołują w odbiorcach zachwyt, potrafią naprawdę długo pozostać w pamięci.
Podczas projektowania przekazu reklamowego warto zdać sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach tzw. “ślepoty bannerowej” i przesytu reklamami ludzie raczej nie oglądają reklam, a co najwyżej je skanują. Zatrzymują wzrok tylko w momencie, gdy zauważą dla siebie coś naprawdę interesującego lub intrygującego. Właśnie z tego powodu w punkcie centralnym reklamy musi znaleźć się coś, co zatrzyma na chwilę przy sobie odbiorcę i skłoni go do zainteresowania się ofertą. Więcej wskazówek na temat tego, jak skutecznie konstruować reklamy, które przyciągną uwagę przeczytasz w tym artykule.
Po co komu reklama?
Warto zdawać sobie sprawę, że bardzo często celem reklam jest nie tylko sprzedaż usług, ale przede wszystkim zakorzenienie w umysłach odbiorców nazwy firmy, jej specjalizacji, logo czy brandowych kolorów. Klient chętniej kupi produkt od firmy, którą kojarzy, o której słyszał czy której logo już pamięta. Właśnie z tego powodu akcesoria reklamowe i wystawiennicze Adsystem cieszą się tak dużym powodzeniem. Dzięki nadrukowywaniu przykuwajacych wzrok reklam na przedmiotach tj. leżaki, fotele czy też różnego rodzaju tekstylia użytkowe można w ciekawy i przystępny sposób być bliżej użytkownika i dać mu się poznać. Dobrze jest robić to w pomysłowy i nienachalny sposób w rozmaitych okolicznościach i przy różnych okazjach.
Należy jednak uważać, aby nie przedobrzyć. Nawet najbardziej ciekawa reklama może wywołać negatywne reakcje, gdy będzie jej po prostu za dużo. Nikt nie chce być z każdej strony bombardowany reklamami. Podczas wyboru odpowiedniej reklamy zewnętrznej przemyśl więc dobrze jej lokalizację i sposób prezentacji.
[1] R. Zimny., Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa 2008, s. 14.