Wpływ reklamy na codzienne życie jest większy niż wielu ludziom wydaje się. Dzieje się tak dlatego, że efekty reklamy często działają w subtelny sposób, do tego stopnia, że wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy, że są natchnięci, gdy zmieniają swoje zachowanie po napotkaniu reklamy.
Reklama to element marketingu. Chociaż te dwa terminy są czasami używane zamiennie, nie są one tym samym. Marketing to szeroki proces badania potrzeb konsumentów, zbierania i oceny danych związanych z tymi potrzebami oraz opracowywania wieloaspektowych strategii dotarcia do konsumentów, których strategią jest reklama. Reklama natomiast ściśle odnosi się do procesu dotarcia do potencjalnych klientów w celu dokonania sprzedaży. W jaki sposób reklama oddziałuje na ludzi i czy ma wpływ na podejmowane przez nich decyzje?
Reklama nakłania do działania
Szybkie spojrzenie na grupę reklam pokaże, że używają podobnego języka. Wiele reklam to reklamy bezpośredniej odpowiedzi, które są reklamami, które mają na celu skłonienie widza do podjęcia teraz określonej akcji. Słowa i wyrażenia często używane w reklamach z bezpośrednią reakcją obejmują:
- Kup Teraz
- Rezerwuj teraz
- Kliknij tutaj
- Zaczynaj
- Spróbuj teraz
- Rozpocznij okres próbny
- Umów się na rozmowę
W szczególności część reklamy, która zachęca do natychmiastowego działania, nazywa się wezwaniem do działania (CTA – Call to Action). Wezwanie do działania jest kluczowym elementem każdej reklamy, ponieważ skłania widza do podjęcia decyzji i zrobienie kolejnego ruchu tu i teraz. Działa ono tylko wtedy, gdy widz czuje, że zakup leży w jej najlepszym interesie, co firma może osiągnąć, używając perswazyjnego języka w pozostałej części reklamy. Może to być referencja od poprzedniego nabywcy, infografika przedstawiająca zalety produktu, obraz produktu lub usługi w użyciu lub wypunktowana lista korzyści produktu lub usługi.
Reklama uczy o produkcie
Kolejnym efektem reklamy jest edukacja konsumentów na temat konkretnych produktów i usług. Może to być częścią perswazji zapisanej w reklamie. Konsument nie może wiedzieć, że zakup produktu leży w jego najlepszym interesie, jeśli go nie rozumie. W reklamie firma może wpłynąć na potencjalnych nabywców, pokazując, jak działa produkt i jak może rozwiązać problemy, z którymi się borykają, lub przynajmniej zapewnić im ulgę.
Na przykład właściciel psa, który wcześniej uważał, że nie ma rozwiązania na niepokój psa, może dowiedzieć się poprzez reklamę kamizelki dla psa z obciążeniem, że rzeczywiście istnieje rozwiązanie, a tym rozwiązaniem jest delikatny nacisk zapewniany przez kamizelkę z obciążeniem.
Reklama wpływa na zachowania konsumentów
U podstaw wpływu reklamy na codzienne życie leży możliwość zmiany tego, co myślą i czują konsumenci. Udana reklama wzbudza w widzu pożądanie i sprawia, że chce on kupić produkt, jednocześnie minimalizując wszelkie wątpliwości, jakie ma co do produktu. Ostatecznie celem zminimalizowania wątpliwości jest wyeliminowanie szansy, że odczuje wyrzuty sumienia kupującego i zwróci produkt, zostawi negatywną recenzję produktu lub po prostu przestanie protekcjonalnie traktować firmę, która go wyprodukowała.
Reklama może rozwiać potencjalne wątpliwości klienta, wspominając o gwarancji zwrotu pieniędzy lub oferując bezpłatny okres próbny. W ten sposób reklama potwierdza wahanie potencjalnego kupującego przed dokonaniem zakupu, zwłaszcza jeśli jest to duży zakup, i zapewnia ją, że wyda pieniądze na produkt tylko wtedy, gdy będzie z niego w pełni zadowolona.
Reklamy mogą ułatwić zakupy
Poza tym, jak reklama wpływa na zachowanie konsumentów, reklama może ułatwić wybór. Odnosi się to bezpośrednio do wpływania na działania konsumentów, ponieważ gdy zakupy są łatwiejsze, konsumenci chętniej wracają do sprzedawcy w celu dokonania kolejnych transakcji. Na najprostszym poziomie reklama określonego produktu pozwala konsumentom wiedzieć, że sprzedawca ma ten produkt i że może się tam udać, aby go kupić.
Reklamy mogą również dokładnie określać, co produkt robi i jakie potrzeby spełnia, aby konsumenci mogli określić, czy potrzebują produktu. Kupując produkty do pielęgnacji włosów, kupujący może być zdezorientowany liczbą produktów, które napotyka. Reklama pokazująca, że dany produkt został zaprojektowany dla jego tekstury włosów, może ułatwić mu decyzję, ponieważ ufa, że produkt będzie działał na jego włosy.
Reklama komunikuje cenę i wartość
Innym ważnym aspektem reklamy jest to, że komunikuje cenę produktu lub usługi, a także jego względną wartość. Reklama może skłonić widzów do skorzystania z krótkoterminowej promocji, w której mogą dostać markową odzież za połowę ceny, jaką zapłaciliby za te same ubrania u innych sprzedawców.**
Skuteczna reklama nie tylko informuje konsumentów, ile zapłacą za produkt, ale także komunikuje, w jaki sposób cena, którą zapłacą, ma się do wartości produktu, często pokazując im, że oszczędzają pieniądze, dokonując zakupu.
Niektóre reklamy nie opierają się na perspektywie zaoszczędzenia pieniędzy, ale reklamują, że produkt jest wart swojej wysokiej ceny. Efekty reklamowania wysokiej ceny obejmują sygnalizowanie kupującym o wyższych dochodach i obiecywanie luksusowego doświadczenia, z którego korzystają tylko niektórzy kupujący.
To, czy dla firmy bardziej korzystne jest reklamowanie wysokiej ceny produktu, czy informowanie konsumentów, że dostają dużo, zależy od marki firmy. Niektóre marki łączą się ze swoją klientelą, promując się jako tania opcja na każdą kieszeń, podczas gdy inne pozycjonują się jako ekskluzywne usługi i towary o wysokiej cenie. Marki z tej drugiej kategorii mogą faktycznie odnieść większy sukces, prezentując w swoich reklamach swoje wysokie ceny i towarzyszącą im ekskluzywność.
Marketing mówi konsumentom, jak wejść w interakcję z marką
Jako kluczowa część strategii marketingowej firmy, jedną z ról reklamy jest przekazywanie tożsamości marki firmy jej docelowym odbiorcom. Jednak sama reklama nie osiągnie tego celu. Branding, podstawowy aspekt marketingu, odgrywa rolę w reklamie, określając kierunek i ogólny charakter reklam firmy.
W przypadku niektórych marek reklamy, które zmuszają widzów do natychmiastowego działania, nie są tak skuteczne, jak reklamy, które skupiają się bardziej na informowaniu widzów o tym, co oferuje marka. Przykładem może być planista finansowy, który zamiast tego może użyć reklamy, aby zilustrować korzyści płynące ze współpracy z doradcą finansowym, delikatnie sugerując konsumentowi, aby umówił się na konsultację, gdy jest gotowa dowiedzieć się więcej.
Z kolei salon samochodowy prowadzący promocję trwającą cały weekend wykorzystałby reklamę podkreślającą oszczędności, z których kupujący mogą skorzystać tylko wtedy, gdy kupią samochód przed końcem weekendu. Z tych reklam konsument wie, że jego relacja z planistą finansowym jest wolniejsza i długoterminowa niż jego relacja z dealerem samochodowym, która jest szybką interakcją transakcyjną, którą może uzyskać tylko wtedy, gdy podejmie natychmiastowe działania.