Czy wiesz, że wedle badań aż 82% użytkowników internetu ufa bardziej reklamie offline niż online? Chociaż wydawać by się mogło, że w zdigitalizowanym świecie naszym głównym źródłem informacji są zasoby sieci, okazuje się, że marketing i reklama offline wciąż spełniają swoją rolę.
Internet, jaki znamy dziś, pojawił się w początku lat 90. XX wieku. Z kolei już w 1994 roku opublikowano pierwszy baner promocyjny - machina zwana reklamą internetową ruszyła. I chociaż z perspektywy współczesnego odbiorcy, marketing online jest częścią codzienności, to tak naprawdę można go uznać za stosunkowo nowe zjawisko. Zwłaszcza, jeśli porównamy je z historią tradycyjnej reklamy, która sięga czasów starożytnych i średniowiecza. Jeśli ciekawi cię, czy w XXI wieku wciąż warto stawiać na działania offline, zapraszamy do przeczytania poniższego artykułu.
Spis treści
Marketing offline – rys historyczny
Pierwsze znane ludzkości formy reklamy miały co prawda bardzo prymitywny kształt, jednak przekaz spełniał swoją rolę - chwytliwe hasło przyciągało uwagę odbiorców i informowało o ofercie przedsiębiorcy. Badacze wskazują, że szyldy informacyjne oraz działalność miejskich nawoływaczy w starożytnym Egipcie, Rzymie i Grecji możemy interpretować właśnie jako reklamę offline w swoich początkach.
Przez lata promocja produktów i usług opierała się na tego typu formach przekazu. Wszystko zmieniło się wraz z wynalezieniem i upowszechnieniem druku. Pierwsza drukowana reklama ukazała się w brytyjskiej gazecie w 1472 roku dając początek prawdziwej rewolucji.
Kolejnym kamieniem milowym w rozwoju reklamy była rewolucja przemysłowa i związany z nią proces przemian technologicznych, wraz z którymi pojawiły się pierwsze billboardy. Od tego momentu powolne zmiany przybrały bardzo dynamiczny obrót i wkrótce założono pierwszą agencję reklamową (Filadelfia 1841 r.), wyemitowano pierwszą reklamę radiową, a zaraz potem telewizyjną. Wiek XX zakończył się pod znakiem wspomnianego już początku Internetu, a kolejne stulecie to era reklamy w mediach społecznościowych.
Przeczytaj również: Reklama - jak przyciągnąć uwagę przechodniów?
Marketing offline – definicja
W największym uproszczeniu, jako marketing offline i reklamę offline możemy uznać wszystkie działania promocyjne, jakie mają miejsce poza kanałami internetowymi. Można zatem śmiało powiedzieć, że działania offline to te tradycyjne i bardziej namacalne formy promocji. Jakie konkretne elementy mogą zatem wchodzić w skład kampanii offline?
Jakie są rodzaje reklamy offline?
- Media drukowane – to najróżniejszego rodzaju broszury, ulotki czy reklama w prasie, chociaż ta ostatnia coraz bardziej traci na wartości. Drukowane nośniki reklamy są za to powszechnie stosowane np. podczas spotkań z klientami, czy w trakcie targów i promocji, ponieważ pozwalają na przekazanie oferty w skondensowany i graficznie opracowany sposób. Jako znaczący minus reklamy tego typu można wskazać brak możliwości pomiaru efektywności działań. Poza rozdaniem materiałów pośród potencjalnych klientów trudno później skutecznie zbadać, jakie skutki przyniosła promocja tego typu.
- Radio i telewizja - przez lata to była najpopularniejsza forma promocji, jednak obecnie reklama internetowa zdecydowanie wypiera te kanały przekazu.
- Reklama na eventach – to wielowymiarowa grupa środków przekazu, która zwiera m.in. ścianki reklamowe, kasetony, całe stoiska handlowe, namioty i inne elementy tego typu. Dzięki nim można zwiększać i kształtować rozpoznawalność marki w świadomości odbiorców.
- Reklama zewnętrzna – w tej grupie znajdują się z kolei różne elementy oznakowania budynków oraz miejsc np. flagi, potykacze, bilboardy czy szyldy na budynkach. Nośniki reklamy outdoorowej pomagają wskazać na lokalizację biznesu i wzbudzają zainteresowanie.
Reklama offline we współczesnym marketingu
Połączenie offline i online to świetny sposób, aby efektywnie wykorzystać wszystkie dostępne kanały dotarcia do klientów. Co ważne, poszczególne elementy składowe muszą wpisywać się w system identyfikacji graficznej marki, reprezentować te same wartości i treści. W takim przypadku obie formy reklamy mogą się skutecznie wspierać.
Przykład? Podczas ostatnich targów Rema Days na naszym stoisku targowym goście mogli zeskanować kody QR, które umieściliśmy na prezentowanych produktach. Dzięki nim możliwe było zobaczenie karty produktu na naszej stronie w internecie, co sprzyjało samodzielnemu pozyskiwaniu informacji przez klientów. Przekaz online był w tym przypadku wsparciem pracy naszych przedstawicieli handlowych.
Jakie korzyści daje marketing offline?
Jakie realne korzyści można zyskać opierając się na kampaniach bezpośrednich i włączając je do strategii marketingowej? Oto kilka przykładów, które przekonają cię do skorzystania z działań tego typu przy kolejnych projektach promocyjnych.
Duże zaangażowanie i widoczność
Istotną wartość, jaką marka może zyskać dzięki kampanii offline, jest uzyskanie dużego zaangażowania i widoczności, ponieważ reklama bezpośrednia pozwala na dokładną lokalizację i targetowanie. Jeśli wiesz, gdzie gromadzą się twoi potencjalni klienci, przy odrobinie kreatywności łatwo przygotować wydarzenia i akcje promocyjne, które z pewnością do nich trafią.
Czynnik ekonomiczny
Chociaż mogłoby się wydawać, że reklama w mediach społecznościowych jest najefektywniejszą formą promocji, to okazuje się jednak, że firmy doceniają marketing offline również z ekonomicznego punktu widzenia. Jak wskazują badania przeprowadzone przez serwis MarketSplash, marki, które stosują działania online i offline do promocji usług firmy lub produktów, odnotowują aż 26% wzrost przychodów.
Długotrwała ekspozycja
Czy wiesz, że odbiorcy reklamy internetowej poświęcają jedynie kilka sekund na pobieżne ich przeskanowanie? Jak wskazuje serwis WordStream, duża rotacja treści nie sprzyja skupieniu uwagi i odbiorowi prezentowanego przekazu podczas korzystania z aplikacji typu Facebook, Instagram czy Youtube. Co szczególnie ważne, nośników reklamy offline nie można wyłączyć za pośrednictwem jednego kliknięcia czy swipe-up. To oznacza dłuższą ekspozycję na przekaz, a zatem większe szanse na dotarcie z przekazem do właściwego odbiorcy.
Relacje z odbiorcami
Organizacja eventu, podczas którego twoja marka zaprezentuje się bezpośrednio przed odbiorcami, jest świetną okazją, aby nawiązać relacje z klientem. Dobrze przeszkoleni przedstawiciele handlowi, którzy opowiedzą na stoisku o oferowanych produktach lub usługach mogą zdziałać bardzo wiele na korzyść twojego brandu. Działania offline mogą być też świetnym przyczynkiem do budowania lojalności, którą podtrzymasz dalej za pomocą mailingu czy innych akcji prowadzonych przez internet.