Dzień bigosu, europejski dzień mózgu czy dzień garncarza? Ty też kwitujesz okazje tego typu lekceważącym uniesieniem brwi? To błąd! Bo chociaż wiele z niecodziennych okazji może istotnie wydawać się nieco śmiesznymi, to niektóre z nich stwarzają świetną okazję do działań promocyjnych. Zobacz, jak wykorzystać kalendarz świąt nietypowych w promocji marki.
Spis treści
Promocja w nietypowe święta – jak się do nich przygotować?
Nietypowe święta dają idealną sposobność do nietypowych działań promocyjnych. A te, jak wiadomo, mogą przynieść świetne efekty, czy to w postaci wygenerowania dużego zasięgu organicznego, czy pozytywnego odzewu ze strony klientów. Chociaż wielu ekspertów pewnie radziłoby, aby do kalendarza świąt nietypowych podchodzić z rezerwą, to czasem warto puścić wodze fantazji. Jeśli zatem szukasz pomysłu na wykorzystanie w komunikacji swojej marki nietypowych świąt, zobacz, jak zrobić to z głową i przeprowadzić skuteczne działania tego typu.
Aby twoje działania promocyjne na nietypowe święta były naprawdę skuteczne, trzeba podejść do tematu w sposób przemyślany. Oto kilka wskazówek, dzięki którym skutecznie wykorzystasz kalendarz świąt nietypowych.
Nietypowe święto na miarę twojego biznesu
Czy wiesz, że kalendarz świąt nietypowych wskazuje m.in. takie okazje jak światowy dzień placków czy święto poczty i znaczka pocztowego? I chociaż pewnie te daty dają okazje do świętowania, to warto się zastanowić, czy każde nietypowe święto będzie dobrym pomysłem w promocji twojej marki. Przykładowo dzień miłośników sera czy czy międzynarodowy dzień przytulania bibliotekarza w komunikacji firmy produkcyjnej mogą być nietrafionym pomysłem. Znajdź święta, które będą adekwatne do twojego biznesu. Obok świąt z twojej niszy w kalendarzu działań warto zaplanować też daty, które odnoszą się do akcji społecznych.
Kalendarz świąt nietypowych w twoim rocznym planie marketingowym
Aby twoje działania przygotowane w oparciu o Kalendarz świąt nietypowych były naprawdę skuteczne, trzeba je planować z pewnym wyprzedzeniem. Najlepiej, jeśli wpiszesz akcje tego typu do rocznego planu działań marketingowych. To pozwoli spleść nietypowe święto z innymi działaniami oraz zaplanować komunikację z wyprzedzeniem.
O czym należy pamiętać?
- Koncepcja graficzna: aby niecodziennie święto było naprawdę skutecznym elementem marketingu twojego przedsiębiorstwa, wszystkie elementy graficzne powinny wpisywać się w system identyfikacji wizualnej marki.
- Kody rabatowe i zniżki: z wyprzedzeniem warto przemyśleć także, czy firma zaoferuje swoim odbiorcom kody rabatowe związane z obchodzonym nietypowym świętem.
Wykorzystaj kalendarz świąt nietypowych, aby zaangażować się społecznie
Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko dobrze brzmiący slogan, ale faktyczne wyzwanie, przed jakim stają współczesne przedsiębiorstwa. Dlatego dobrym i ważnym rozwiązaniem będzie uwzględnienie w swojej komunikacji świąt, które odnoszą się do istotnych społecznie problemów. Dzień walki z rakiem, międzynarodowy dzień walki z depresją czy dni związane z wykluczeniami i nierównościami to okazje, które możesz uwzględnić w swoim planie marketingowym i jednocześnie poszerzać świadomość swoich odbiorców.
Ważne społecznie dni, które warto wykorzystać w komunikacji:
- Międzynarodowy dzień walki z rakiem (4 lutego).
- Międzynarodowy dzień walki z depresją (23 lutego).
- Międzynarodowy dzień dobroczynności (5 września).
- Międzynarodowy dzień solidarności (20 grudnia).
Pokaż dobry przykład i przedstaw działania, jakie podejmujesz w swojej organizacji i zachęć innych do podobnych akcji. W swojej komunikacji warto pamiętac, że firmy i biznesy też mogą być liderami opini, którzy mają realny wpływ na swoje otoczenie.
Jakie narzędzia wykorzystać w akcjach specjalnych?
Teraz skumpy się na tym, jakie narzędzia marketingowe możesz wykorzystać przy okazji takich świąt, jak światowy dzień życzliwości, światowy dzień morza czy innych świąt tego typu. Przyjrzymy się działaniom, które wykorzystasz w np. w lokalu usługowym czy innym miejscu, które odwiedzają klienci.
Warto postawić na zaaranżowanie wnętrza np. za pomocą ścianek i kasetonów reklamowych. Za ich pomocą wyraźnie wskażesz odbiorcom, że w twojej firmie właśnie odbywa się np. światowy dzień kreatywności i zapraszasz klientów do udziału w akcji specjalnej.
Co ważne, kasetony i ścianki reklamowe adsystem charakteryzują się tym, że możesz je wykorzystać podczas różnych świąt. Wystarczy, że podczas obchodów kolejnego święta czy innej promocji dokupisz do konstrukcji nowe wydruki. Co ważne, w trakcie takich działań promocyjnych na tle kasetonów reklamowych oraz ścianek możecie wykonać sesje zdjęciowe i nakręcić filmy. W oparciu o te materiały przygotujesz content, który następnie trafi na profile marki w social mediach.
Jaki content na akcje specjalne zaplanować?
Nie ważne, czy obchodzisz właśnie światowy dzień poczty czy stawiasz jednak na święto pizzy lub inne wydarzenie tego typu – oto przykłady działań contentowych, jakie warto zaplanować.
Nietypowe święta w social media
Facebook, Instagram, LinkedIn, Tik-Tok czy Youtube to serwisy, w których nie może zabraknąć twojej komunikacji z okazji niecodziennych świąt. W zależności od tego, który kanał skupia twoich odbiorców, przygotuj adekwatne kominikaty.
Kalendarz świąt nietypowych i popularne akcje:
- 25 października: światowy dzień kundelka.
- 15 lutego: międzynarodowy dzień singla.
- 17 lutego: dzień kota.
- 21 lutego: międzynarodowy dzień języka ojczystego.
- 1 marca: dzień doceniania pracownika.
- 23 kwietnia: światowy dzień książki i praw autorskich.
- 18 maja: dzień muzeów.
- 12 sierpnia: międzynarodowy dzień młodzieży.
- 6 października: światowy dzień uśmiechu.
- 17 listopada: dzień studenta.
Konkursy i user generated content
Pozostając jeszcze w kręgu social mediów, to idealne kanały do przeprowadzania konkursów. Chociaż wydawać by się mogło, że akcje tego typu to już przeżytek, to wciąż można dzięki nim wygenerować spory ruch oraniczny. Co więcej, konkurs może zapewnić ci sporą dawkę tzw. user generated content. Jeśli jedną z zasad konkursu będzie np. wykonanie zdjęcia z twoim produktem lub inne zadanie tego typu, przy odpowiednich zapisach w regulaminie zyskasz content, który opublikujesz z czasem na swoich kanałach. To ważny element, który może w przyszłości korzystnie wpłynąć na wiarygodność marki oraz decyzje zakupowe twoich klientów. Zdjęcia użytkowników, którzy skorzystali już z twojej oferty staną się społecznym potwierdzeniem jakości brandu.
Pop-upy i bannery na stronie internetowej
Chociaż wyskakujące okienka na stronie mają swoich zatwardziałych przeciwników, przy okazji promocji i nietypowych świąt zdecydowanie warto je wykorzystać. Pop-up z informacją o konkursie, kodzie rabatowym i nietypowym wydarzeniu, które właśnie obchodzicie w firmie może wpłynąć na decyzję zakupową użytkowników serwisu.
Wpisy blogowe
Jeśli światowy dzień książki lub międzynarodowy dzień pizzy czy inne wydarzenia, na jakie wskazuje kalendarz świąt nietypowych są spójne z twoją niszą, koniecznie przygotuj wpisy blogowe. Działania możesz zaplanowac na serię wpisów, a uwzględniając przy tym optymalizację pod kątem SEO, możesz dodatkowo skierować ruch organiczny na swoją strone internetową.
Newsletter
Jeśli budujesz bazę mailingową i regularnie wysyłasz treści do swoich odbiorców, Kalendarz świąt nietypowych może dostarczyć ci wielu dodatkowych okazji do komunikacji. Pamiętaj jednak o jednym ważnym aspekcie wspomnianym w początkowej częsci tekstu. Zaplanuj takie działania w szerszej perspektywie, aby nie zarzucać odbiorców wiadomościami, gdy przypomnisz sobie, że akurat wypada międzynarodowy dzień, który planujesz świętować.
Pochwal się wynikami, czyli case study
Zakończenie działań promocyjnych z okazji nietypowego święta warto podsumować w case study. W ten sposób opracujesz dodatkowy content, który może trafić na firmowego bloga oraz do serwisów społecznościowych. To szczególnie ważne, jeśli w swojej komunikacji kreujesz wizerunek brandu jako eksperta w swojej dziedzinie. Pokaż, że obchodzony w twojej firmie światowy dzień lasu czy światowy dzień życzliwości przełożyły się na konkretne działania lub zasięgi.