home {{this.$translate('menu.back')}}

{{this.$translate('contact-write-to-us')}}

logo-white

Integracja marketingu online i offline: jak wielokanałowo promować markę?

author
Kamila Zalińska-Woźny
SEO Copywriterka
12 czerwca, 2024
Topics: outdoor

Integracja marketingu online i offline zapewnia spójne doświadczenie marki i może znacząco poprawić skuteczność działań marketingowych. Zastosowanie kodów QR, prowadzenie transmisji na żywo czy współpraca z influencerami to tylko kilka spośród sposobów na marketing offline. Zobacz, na jakie działania warto postawić i jak skutecznie połączyć je z promocją online. Zebraliśmy kilka sprawdzonych sposobów na spójne kampanie w reklamie offline i online. Przekonaj się, jakie działania promocyjne w sieci i offline możesz prowadzić, aby maksymalnie wykorzystać potencjał promocyjny.

Spójny Branding

Dobrze zaplanowane działania online i offline zaczynają się od brandingu. W dużym uproszeniu, to sposób kształtowania wizerunku marki oraz komunikacji z otoczeniem. Branding to złożony marketingowy proces, ale na potrzeby integracji marketingu online i offline skupimy się przede wszystkim na dwóch jego aspektach.

  • Identyfikacja wizualna. Pod tym dość enigmatycznym hasłem kryją się wszystkie symbole, grafiki, kolorystyka a nawet liternictwo, na jakich opiera się przekaz promocyjny. To bardzo ważne, aby wszelkie działania prowadzone w sieci, jak i te offline, budowały rozpoznawalność marki operując tych samych elementach graficznych. W ten sposób zbudujesz spójny wizerunek w oczach potencjalnych klientów.
  • Komunikacja. Ton wypowiedzi, sposób przekazu czy zastosowane w promocji hasła - zadbaj, aby marketing online i offline operował tymi samymi słowami. To pozwoli zapewnić klientom spójne doświadczenie, niezależnie od kanału komunikacji.

online i offline

Przeczytaj również: Miejsce reklamy offline we współczesnym marketingu

Promocja krzyżowa, czyli działania w trybie offline i online

Wielokanałowe podejście do promocji możesz wykorzystać w tym samym czasie. Tzn. np. w trakcie wydarzenia na żywo, podczas którego spotkasz potencjalnych klientów osobiście, twoja strona internetowa i social media mogą cały czas pracować na korzyść brandu. Jak to zrobić? Oto kilka naszych propozycji.

Kody QR

Podczas spotkań na żywo w trakcie targów i promocji, potencjalni klienci powinni zostać zaangażowani również w sferę twojej promocji online Wykorzystaj kody QR w materiałach drukowanych np. w broszurach, ulotkach lub katalogach, aby skierować klientów na stronę internetową lub media społecznościowe. Ciekawym zobrazowaniem tego zagadnienia może być przykład z naszej praktyki. Podczas tegorocznej edycji RemaDays, gdzie prezentowaliśmy nasze nowe produkty, na każdym z nich umieściliśmy kody QR. Użytkownicy skanowali je za pomocą smartfonów i bezpośrednio na stronie internetowej znajdowali interesujące ich szczegóły. To świetny sposób, aby ułatwić użytkownikom swobodne pozyskiwanie informacji.

Transmisje na żywo

Jeśli organizujesz wydarzenia w plenerze lub twoja marka prowadzi działania marketingowe w centrach handlowych, konferencjach lub spotkaniach branżowych, koniecznie przeprowadź transmisję na żywo na swoich kanałach w mediach społecznościowych. To ważny element strategii marketingowej, który pokaże odbiorcom online, jak wygląda twoje stoisko, gdzie można cię znaleźć i jakich atrakcji się spodziewać. Musisz wiedzieć, że takie serwisy, jak Instagram czy Facebook premiują treści transmitowane na żywo i są one lepiej widoczne, niż tradycyjne publikacje.

Interaktywne kioski

To kolejny świetny sposób, aby twoja strona internetowa wspierała marketing podczas wydarzeń na żywo. Możesz zaprosić swoich klientów do korzystania z infokiosków, gdzie nie tylko przyjrzą się zawartości serwisu, ale też np. zapiszą na newsletter.

User-generated content

Zadbaj, aby twoje stoisko stało się nie tylko miejscem spotkań z klientami, ale też scenografią, na której powstaną materiały do internetu. Ścianka reklamowa, kaseton LED i inne nośniki reklamy będą dobrym tłem do przygotowania zdjęć, które następnie trafią na stronę internetową i serwisy społecznościowe. Warto wykazać się odrobiną kreatywności i przygotować ściankę zdjęciową, która zachęci konsumentów do samodzielnego wykonywania zdjęć na jej tle. Może to być chwytliwe hasło na efektownej grafice, które wzbudzi zainteresowanie i poniesie się po mediach społecznościowych. W ten sposób zyskasz dodatkowo bezcenny user-generated content, czyli zdjęcia przygotowane przez klientów. W takim przypadku warto zachęcać odbiorców do oznaczania marki na swoich profilach.

online i offline

Budowanie zaangażowania klienta

Marketing online prowadzony w parze z działaniami offline daje świetną sposobność do budowania zaangażowania klientów. Wystarczy przygotować konkursy lub rozdania, których rozstrzygnięcie będzie miało miejsce podczas eventu. Cała promocja przedsięwzięcia toczyć się będzie na blogu i w mediach społecznościowych. Przykładem takich działań może być konkurs fotograficzny, w którym udział wymaga np. wizyty na stoisku czy w fizycznym sklepie. W ten sposób skrócisz dystans między marką a konsumentem i zyskasz okazję do rzeczywistego poznania odbiorców. W efekcie może się to okazać również dodatkowym źródłem informacji o grupie docelowej i jej zachowaniach.

W realizacji zadań tego typu bardzo pomocni są także lokalni influencerzy. Liderzy opinii związani z daną społecznością mogą przyciągnąć na stoisko swoją publiczność i w rezultacie zwiększyć efektywność marketingu offline.

Lokalne SEO

Jeśli prowadzisz salon stacjonarny lub sklep, bardzo ważne jest zadbanie o lokalne SEO. Co to oznacza w praktyce? Zadbaj przede wszystkim o wizytówkę w Google Moja Firma. Wypełnienie wszystkich informacji sprzyja nie tylko lepszemu pozycjonowaniu twojej strony internetowej, ale jest także wygodne z punktu widzenia użytkownika. To przykład na połączenie marketingu offline i online, ponieważ lokalizacja lokalu będzie widoczna w Google Maps i w efekcie za pomocą jednego kliknięcia nawigacja wyznaczy docelową trasę. Ponadto w wizytówce Google widoczne są wszystkie najważniejsze informacje o sklepie i biznesie, które pozwalają zidentyfikować markę.

Recykling treści

To strategia działań marketingowych polegająca na przetwarzaniu i ponownym wykorzystywamniu raz przygotowanych treści. Dzięki zastosowaniu recyklingu można zwiększyć żywotność contentu oraz zasięg. W efekcie zmaksymalizujesz zyski z inwestycji, ponieważ wykorzystasz daną treść w kilku kanałach. Jak to zrobić w praktyce?

Prezentacje i przemowy to gotowy materiał na bloga. Jeśli twój marketing offline opiera się m.in. na przygotowaniu prezentacji lub prelekcji dla odbiorców, postaraj się, aby po zakończeniu wydarzenia treści trafiły na stronę internetową. Po odpowiednim opracowaniu mogą stanowić podstawę tradycyjnych wpisów blogowych, relacji z eventu czy case study.

Materiały drukowane wydaj też on line. Jeśli na swoje wydarzenia planujesz przygotowanie różnego rodzaju broszur i ulotek czy katalogów informacyjnych, warto umieścić je również na stronie internetowej w zdigitalizowanej wersji. To dobry sposób, aby przygotować dla odbiorców np. krótkie ebooki, które otrzymają następnie np. wraz z newsletterem.

Zadbaj o analitykę

Pamiętaj, że efektywność działań w marketingu należy skutecznie mierzyć. Jeśli faktycznie chcesz się przekonać, czy twoje kampanie przyniosły zamierzony skutek, zadbaj o śledzenie ścieżek konwersji i ruchu na stronie. Przede wszystkim zadbaj o UTM tagi w linkach połączonych z kodami QR lub innymi publikacjami udostępnionymi odbiorcom. Co ciekawe, zakupy zarejestrowane w kasie fiskalnej podczas wydarzenia można odnotować również w Google Analytics dzięki zainstalowaniu odpowiedniego oprogramowania.

online i offline

Podsumowanie

Integracja strategii marketingowych online i offline może stworzyć solidne, wielokanałowe podejście, które zwiększy zaangażowanie klientów i napędzi wzrost biznesu. Wykorzystując mocne strony obu obszarów, firmy mogą oferować spójne i wzbogacone doświadczenia marki. Dlatego strategie marketingowe offline powinny wpisać się na stałe w kalendarz promocji twojej firmy. Marketing offline stwarza wiele okazji, aby nawiązać bezpośrednie i wartościowe relacje z odbiorcami.

Topics: outdoor